ניתן להתווכח רבות על מהותו של החינוך, ותפקידו בחיי הילד והחברה בכללותה. פרוטגורס איש אתונה, במאה החמישית לפנה"ס, הגדיר את החינוך כאומנות הנחייתם של צעירים לחיים אנושים בוגרים, מלאים ומוצלחים. הפילוסוף וויטהד, בן המאה העשרים הגדיר את מהות החינוך באופן דומה, כהדרכת היחיד לקראת מימוש מרבי ומוצלח של יכולותיו.
הגישה ההומניסטית גורסת כי, מטרת החינוך היא לאפשר לתלמיד לממש את הפוטנציאל האנושי האישי הגלום בו, ולטפח אדם עצמאי, אוטונומי, משכיל וערכי. מאסלו, ממובילי הגישה ההומניסטית, הגדיר את החינוך ההומניסטי כחינוך שמטרתו לאפשר ללומד להכיר את האני הייחודי שלו, ולהגשים את עצמו. לעומת זאת, פרויד, האמין כי תפקידו הראשון של החינוך הוא ללמד את הילד את חוכמת כיבוש היצרים. רוג'רס, תיאורטיקן נוסף של הגישה ההומניסטית, טען כי בכל בני האדם טבועה סקרנות וכי עיקר תפקידו של המחנך הוא למלא את הצרכים הבסיסיים שיאפשרו את התגשמותו של הליך למידה המונחה על ידי יוזמתו האישית של התלמיד.
כנגד זאת טען סקינר, אבי הביהביוריזם הרדיקלי, כי הציפייה לגילוי יצירתיות של התלמיד, פשוט משום שיצירתיות זו טבועה באופיו, אינה ריאלית, ותפקיד המחנך ליצור את אותם תנאים שיעודדו גילויי יצירתיות בקרב התלמידים. סקינר הזכיר גם כי הלמידה במסגרות הלימוד המודרניות כוללת בעצם הגדרתה אלמנט של העברת ידע צבור.
גולת הכותרת, או יריית הסיום של התואר שלכם בחינוך, הוא בדר"כ הסימנריון בחינוך. במסגרת הסמינריון בחינוך, תוכלו לבדוק תחומים שונים של החינוך שמעניינים אותכם. במסגרת הזו, ישנם נושאים נפוצים. באתר שלנו ישנן דוגמאות רבות לסמינריון בחינוך. אפשר גם ללכת לתחומים מעניינים וחדשניים יותר.
למשל, ניתן להתפלמס על האופן בו נלמדים בישראל סיפורי בראשית. חשבתם פעם על הנושא הזה? או על התפקיד של המורה בחיי התלמיד. המעשה החינוכי נתפס במקורות היהודיים כמעשה שאינו מתקיים בין אדם לחברו בלבד, אלא יש לו השפעה גם בין האדם למקום. מקומו של המורה, הוא כשליח הציבור, הבא להדריך את הילד בדרכי שמיים. היום אנחנו קוראים לזה מוסר האנושי. הטקסט התלמודי מוסיף ומתאר את האינטימיות במעשה החינוכי, ואת האומנות הנדרשת מן המורה, שתפקידו להלך על חוט השני בין המשמעת לכיבוד החופש האישי, בין הקניית המידות לשחרור נפשו העדינה של הילד. אפשר גם לשאול, איך השתנה החינוך בעקבות המהפיכה הדיגיטאלית? האם התפקיד של המורה כיום, דומה בכלל למה שהיה פעם? האם הילדים דומים?
כך או כך, סמינריון בחינוך כולל בדר"כ מחקר עצמאי. אז תוכלו לבדוק את השאלות האלו בשטח, במציאות, והידע שתפקידו יוכל לשמש אותכם אח"כ, כמורים. אז יאללה – צאו לדרך ובקרו אותנו באתר- https://www.smarter.co.il