עולם הספרים הוא עולם עשיר בחוויות ותיאורים ססגוניים וחיים. ילדים רבים אוהבים לצאת למסע הרפתקאות בעקבות גיבור אהוב ולשקוע בקריאה בסיומו של יום לימודים ארוך או בספרייה הממוזגת בחופש הגדול. אך לפני שהילדים מגלים את סודות הקריאה, עליהם ללמוד לקרוא בשטף. יכולת קריאה שוטפת היא תוצאה של תרגול רב. ילדים התופסים את הקשר בין האות לצליל מגיעים ליכולת קריאה זו במהירות. ילדים אחרים, לעומת זאת, זקוקים לעזרה מהורה או ממורה.
מדוע חשוב לדעת לקרוא
הורים רבים מעודדים את ילדיהם לקרוא ספרי הרפתקאות וספרים עיוניים כבר בגיל צעיר. בעולם שבו הילד חשוף לגירויים חיצוניים כמו מסכי טלוויזיה או מסכי המכשירים הסלולריים, יכול ספר טוב ללמד אותו לאמץ את מוחו ולפתח את הדמיון. נוסף על כך, באמצעות קריאה מאומצת של ספרים רבים ומעניינים מפתח הילד מיומנויות של הבעה בעל פה ובכתב אשר יסייעו לו להצליח בלימודים בבית הספר, בלימודים לתואר באוניברסיטה ובעבודה. לפיכך, חשוב לפתח שטף קריאה בגיל צעיר.
לפעמים יש גם קשיים
ישנם ילדים המתקשים לפתח שטף קריאה מכמה סיבות. ראשית, כדי להבין את הנקרא על הילד לשלוט היטב בשפה. לעתים מתקשה הילד להבין את הכתוב בגלל קשיים תפיסתיים או מכיוון שהוא מגיע ממשפחה של עולים. שנית, הילד עלול להתקשות בזיהוי התפיסתי של האותיות. זו יכולה להיות בעיה בראייה המקשה עליו להבחין באותיות, או בעיה בעיבוד האות אל המוח. כמו כן, לעתים יש לילד בעיה בזיכרון לטווח ארוך או לטווח קצר, בעיה אשר הופכת את שטף הקריאה לאתגר של ממש. ולבסוף, פגיעה בפעולת שטף קריאה עלולה להיווצר בגלל אוצר מילים מצומצם של הילד. במקרה זה, חשוב להכיר לילד כמה שיותר מילים חדשות כדי שהוא יוכל לזהות כמה שיותר מילים במהלך הקריאה.
לאבחן את הבעיה בהקדם
קושי בשטף הקריאה פוגע בילד בטווח הארוך. בגלל חוסר היכולת לקרוא משפטים שלמים בחופשיות, מתקשה הילד בלימודים ובהכנת שיעורי הבית לאחר בית הספר. כמו כן, הוא עלול לסבול מדימוי עצמי נמוך אשר יפגע ביכולותיו החברתיות. כדי להימנע מהיווצרות בעיות אלה, חשוב להתייעץ בהקדם עם איש מקצוע בתחום אבחון לקויות למידה.